Krishna Vrinda Vihari filmrecension: Den här Naga Shaurya-skådespelaren infantiliserar sin grundintrig oåterkallelig

Namn: Krishna Vrinda Vihari

Direktör: Annish Krishna

Kasta: Naga Shaurya

Betyg: 2/5

Speltid: 139 minuter

Tidigt i filmen berättar Krishnas voice-over för publiken att hans syster är “fast” i livet efter äktenskapet. Han rättar sig och säger: “Faktiskt har hon anpassat sig till vad livet har kastat på henne.” Repliken väcker hopp hos publiken. Kommer ‘Krishna Vrinda Vihari’ att bli en hälsosam kommentar om moderna relationer? Glöm det. Vi får svaret när det ortodoxa hushållet där Krishna har vuxit upp som en blyg kille reduceras till matvaror som pickles och “puli hora”. Resten av filmen följer denna anda av att fördumma allt.

Krishna (Naga Shaurya) flyttar från en liten by i Andhra Pradesh till Hyderabad för att ta ett IT-jobb. Där stöter han på den vackra Vrinda (Shirley Setia, “Nikamma”-skådespelerskan gör sin telugudebut), som bekvämt är hans roliga manager. Hon har blivit besvärad av en läskig manlig kollega, bekvämt. Vrinda dras till Krishnas charm efter att han sönderfaller den manliga kollegans muskulösa goondas. Som en bonus levererar han också en djupgående linje om hur en mamma ska ta hand om ett barn. Vrinda vet direkt att hon har träffat sin själsfrände.

Trots sin kärlek till Krishna vill Vrinda inte gifta sig med honom. Det beror på att hon, precis som Renu Desais karaktär i “Badri” (2000), inte är kapabel att föda avkomma. Krishna kan inte förlora henne och vill gifta sig med henne med sin mamma Amrita Vallis (Radhika Sarathkumar) godkännande. Amrita Valli å sin sida har en sentimental andel i Krishnas framtida avkomma. Vad som följer är en utarbetad påhitt i livet för Krishna, Vrinda och den förstnämndes mor.

Filmen hanterar de kulturella skillnaderna mellan en Telugu Brahmin-familj och en nordindisk familj som har tagit till västerlandet på ett djärvt grundläggande sätt. Skildringen av arbetsplatsen är ännu värre. IT-företaget där Krishna och Vrinda arbetar är mer en älskares park tills de gifter sig, och deras andra hem efter att de gifter sig. En kvinnlig kollega (Himaja) utför funktionerna som en svägerska på kontoret. Vid ett tillfälle blir kontoret till och med en lekplats för Krishna att släppa lös sin raseri på några onda. Vi vet att producenten måste ha sparat på budgeten, men i processen är vi rädda att filmen slutar förolämpa den växande IT-branschen.

Även om krukväxten har ett par likheter med Nanis ‘Ante Sundaraniki’ (2022), tillhör känsligheterna hos ‘KVV’ en annan värld. I Nani-filmen användes konfliktintrigen för att avslöja mänskliga ofullkomligheter och hyckleri. ‘KVV’ är inte intressant på ett sådant djup. Vid ett tillfälle ser vi tre män som ropar om vad män går igenom. I just den scenen påminns vi om Anil Ravipudis ‘F2’.

Filmen kunde ha löst sig själv om de familjära skillnaderna mellan paret och Radhikas karaktär hade avbildats på ett trovärdigt, moget sätt. Det vi istället får är ett par karikatyriska skämt och långsökta situationer.

Helst borde en film som denna strikt ha hållit sig borta från action. Du kan slåss om du inte kan motstå frestelsen att få din hjälte att slita av sig sin skjorta och blixtrar mot hans slitna kropp. Men det finns en omöjligt otäck situation när du inte kan ha en kampscen. ‘KVV’ missar den här lektionen, som den missar nästan alla manusskrivande lektioner.

Krishna Vrinda Vihari filmbetyg