Recension av Jahaan Chaar Yaar: Swara Bhasker, Shikha Talsania, Meher Vij och Pooja Chopra i huvudrollen lyckas inte ansluta

Släpp: Teatrar

Jahaan Chaar Yaar recension

Det är en besvikelse när ett projekt har stora avsikter men misslyckas med att översätta det på skärmen. Regissören och författaren Kamal Pandeys Jahaan Chaar Yaar är precis den filmen. Barndomsvännerna Shivangi (Swara Bhasker), Mansi (Meher Vij), Sakina (Pooja Chopra) och Neha (Shikha Talsania) tar sig an sina egna äktenskapliga utmaningar där hemma på en oplanerad, oväntad resa till Goa med målet att varva ner. Lite visste de, de hade ett äventyr som väntade på dem i kuststaten, vilket vände upp och ner på deras liv.

Jahaan Chaar Yaar gör ett uppriktigt försök att lyfta fram en hemmafrus kamp och göra ett uttalande om känslomässig och fysisk otrohet, självtvivel, brist på respekt, övergrepp och mycket mer. Det slutar dock med att det blir en förvirrad berättelse om moral blandad i sin egen över dramatiska intrig och obalanserade karaktärer. Medan den första halvan fortfarande har några engagerande ögonblick, är den andra halvan fylld av förväntade vändningar, dåligt utarbetade oneliners och onödig teater.

Författaren Kamal Pandey kunde ha ägnat lite mer tid åt att vässa det lösa manuset, vilket är en av de största nackdelarna med denna Vinod Bachchan-produktion. Ingen av dialogerna sticker verkligen ut också, även om några har levererats på ett sätt som får det att låta roligt. Men inget av det kopplar ihop eller får dig att känna känslan, som i ett sådant här ämne borde. Kinematografi av Sethu Sriram är också vanlig. De flesta av Goa-scenerna är bara begränsade till stranden och semesterorten, element som har utforskats för mycket i många filmer tidigare, vilket begränsar filmens visuella dragningskraft.

Dessutom, medan Amar Mohiles bakgrundsmusik gör rättvisa i komediscenerna, misslyckas den med att engagera sig i sekvenserna av mystik och spänning. Musik av Anand Raj Anand, Rashid Khan och Sanjeev Chaturvedi gör inte heller mycket för att lyfta humöret hos tittarna.

När det gäller föreställningarna gör alla fyra skådespelerskorna – Swara Bhasker, Shikha Talsania, Meher Vij och Pooja Chopra ett anständigt jobb med sina respektive karaktärer. Men deras delar saknade i sig djup, vilket skribenten behövde fixa innan filmen gick på golvet. Girish Kulkarnis polisutflykt beror också mycket på karaktärens egenheter, vilket gör delen ännu mer ytlig.

Sammantaget hade Jahaan Chaar Yaar potential, men i slutändan saknar underhållning och lyckas inte ansluta.