Saakini Daakini Filmrecension: Denna anpassning av en hyllad koreansk hit engagerar för det mesta

Medverkande: Nivetha Thomas, Regina Cassandra och andra
Regissör: Sudheer Varma
Speltid: 118 minuter

Filmen som granskas är en anpassning av den sydkoreanska actionkomedin “Midnight Runners” från 2017, där huvudpersonerna var män. I anpassningen har man bytt kön. På ytan visar producenten Sunitha Tati, en av “Saakini Daakinis” bankroller, tecken på att utveckla något nytt genom att göra om sex andra koreanska filmer nu för tiden. Huruvida dessa mängder av nyinspelningar (som släpps inom de närmaste två åren eller så) kommer att förändra hur Telugu/Sydindisk film ser på de kreativa dimensionerna av att göra om utländska filmer, är något som bara tiden kommer att utvisa. För tillfället gör hon och hennes producentkollega D Suresh Babu (vars Suresh Productions har utmärkelsen att ha tagit fram några av de mest innehållsdrivna filmerna under decennierna) en bra start.

Shalini (Nivetha Thomas) och Damini (Regina Cassandra) kommer från två olika ekonomiska och sociala bakgrunder. Om den förra kommer från en övre medelklassbakgrund vars föräldrar är inflytelserika, kommer den senare från en relativt ödmjuk familj. De går båda som praktikanter på en polisskola som leds av en sträng officer (Bhanu Chander) och i övrigt befolkade av ett gäng jokrar (spelade av Prudhviraj vars scener med Shalini är roliga att titta på, Nellore Sudarshan som visar symptom på kleptomani, RJ Hemanth som är en tvångsflirt och Raghu Babu som är bekvämt bufflig).

Medan Shalini och Damini börjar med att välja små slagsmål, ger deras konventionella ekvationer vika för ett halvintensivt, oskyldigt band när berättelsen fortskrider. På något sätt känns detta plötsligt, särskilt för att det utspelar sig efter cirka 30 minuters plotstagnation. En natt, på väg till polisskolan efter att ha festat hårt, ser de en tonårsflicka bli bortförd. Rookiesna måste nu sakkunnigt navigera i det inkompetenta, likgiltiga systemet för att knäcka racketen och rädda flickan.

Medan action-crime-delen tar fart med en viss grad av friskhet, blir smaken generisk efter att den obefruktade äggskördningsvinkeln introduceras. Shalini-Damini-duons amatörundersökning är också fylld av lyckliga, orealistiska och förenklade tillfälligheter, för att inte tala om oavsiktliga upptäckter.

Saakini Daakini filmrecension

Komikern Satya är där för att piska upp ett par dubbelmenande repliker mitt i allvarliga scener. Men handlingsdelen handlar inte om sådana utvikningar. Det handlar om att tjejerna blir modiga hjältinnor inför byråkratiska hinder, ett tema hämtat från “Midnight Runners” och lyfts fram av filmälskare när det koreanska originalet släpptes.

Mikey McClearys låtar följer inte en mall; den sista montagelåten, satt till ett actionblock, är njutbar. På nackdelen är bakgrundsresultatet kanske inte grundläggande men det tillför inte någon tyngd till förfarandet. Viplav Nyshadams klippning är jämn och det är en trolig återspegling av regissörens förmåga. Richard Prasad från “Oh Baby” berömmelse får sin handling som en filmfotograf.

Saakini Daakini filmrecension