Sonos Ray-recension: Bästa lilla Soundbar

jag har en taskig tv i mitt sovrum. Den är gammal, billig och förmodligen den sista i sitt slag. Även om bildkvaliteten är dålig är ljudkvaliteten ännu sämre. Men, som min redaktör säger, görs de flesta TV-upplevelser bättre av en soundbar, så jag kopplade in den nya Sonos Ray. Det gjorde ingen besviken, minst sagt.

Ray var otroligt lätt att ställa in, parades sömlöst med min vanliga fjärrkontroll, och ljudkvaliteten är fantastisk – jag kunde äntligen spela Harry Styles från en annan högtalare än min telefon. Oavsett vad jag spelade, vare sig det är dialogtunga drama eller intergalaktiska actionfilmer, fyllde det skarpa ljudet rummet perfekt.

Ljudkontroll

Jag har aldrig ägt en Sonos, så jag visste inte om de “hypnotiska effekterna” som min kollega Lauren sa att det har på ditt ljudliv: Du köper en och sedan fyller du ditt hus med sakerna. Ändå har jag varit tillräckligt nära dem för att veta att de vanligtvis låter bra, ser snygga ut och är välrenommerade.

Det var inte förrän jag faktiskt använde min nya soundbar som jag visste vad som gav Sonos sådana gravitas i ljudvärlden. Enkelt uttryckt: Sonos Ray var det enklaste elektronikstycket jag någonsin har installerat. Det fanns inte många sladdar att bråka och appen tog bara några minuter att få igång Ray. Jag kopplade in Ray till ett uttag och kopplade den till min TV med den medföljande optiska kabeln, öppnade Sonos-appen och följde de enkla uppmaningarna – den mest involverade uppmaningen var att initiera Trueplay Tuning (jag kommer till det om ett ögonblick). Efter kanske fem minuter var allt över och det hade jag gjort Greys anatomy spelar genom den lilla soundbaren.

Trueplay-tuning kan låta som en teknisk vit val – den använder i huvudsak ljud som bokstavliga valar gör för att kartlägga ljudet i ditt rum – men vi har sett den här tekniken i Sonos-högtalare som Roam och Beam sedan 2015. Den använder högtalaren på din iPhone och ytorna i ditt rum för att analysera akustiken genom att studsa runt ljudvågor för att optimera din lyssningsupplevelse. Du kan aktivera detta under din första installation i appen, eller så kan du gå till dina systeminställningar och starta inställningsprocessen senare. Denna funktion kanske inte spelar så stor roll för större rum, men i lägenheter, sovrum och andra mindre utrymmen kan det verkligen göra skillnad. Den enda begränsningen är att det för närvarande kräver iOS.

Trueplay är ingen gimmick. När jag tittade på drama som Yta, dialogen var tydlig eftersom talaren sömlöst justerade mellan programmets poäng och när karaktärerna talade. Actionfilmer är ett annat odjur med sina många sprängningar och explosioner, och Ray hanterade dem sakkunnigt och fyllde mitt lilla sovrum med ljussabelsswooshes och de många bänkbänkarna i Star Wars.

När det kom till att ställa en spellista i kö kunde jag hålla den tyst nog att lyssna medan jag arbetade vid skrivbordet, eller tillräckligt högt för att höra från köket medan jag diskade om jag behövde. Hela tiden förblev ljudet balanserat och skarpt.